Про коваля і Смерть…

Про коваля і Смерть…

…Вирвавши з рук коваля свій інструмент, Смерть випрямилась і попрямувала до виходу з майстерні.
– Можна одне питання? – почулося ззаду.
– Ти хочеш запитати, навіщо мені тоді потрібна коса? – зупинившись біля відчинених дверей, але не обертаючись, запитала вона.
– Так.
– Дорога в рай … Вона вже давно заросла травою…
*******************************************************************
– Ти – коваль?
Голос за спиною пролунав так несподівано, що Василь аж здригнувся. До того ж він не чув, щоб двері в майстерню відкривалася і хтось заходив до середини.
– А стукати не пробував? – грубо відповів він, злегка розсердившись і на себе, і на моторного клієнта.
– Стукати? Хм … Не пробувала, – відповів голос.
Василь вхопив зі столу ганчірку і, витираючи натруджені руки, повільно обернувся, прокручуючи в голові відповідь, яку він зараз збирався видати в обличчя цього незнайомця. Але слова так і залишилися десь в його голові, тому що перед ним стояв вельми незвичайний клієнт.
– Чи не міг би ти виправити мені косу? – жіночим, але злегка хрипуватим голосом запитала гостя.
– Все, так? Кінець? – відкинувши ганчірку кудись в кут, зітхнув коваль.
– Ще не все, але набагато гірше, ніж раніше, – відповіла Смерть.
– Логічно, – погодився Василь, – не посперечаєшся. Що мені тепер потрібно робити?
– Виправити косу, – терпляче повторила Смерть.
– А потім?
– А потім наточити, якщо це можливо.
Василь кинув погляд на косу. І дійсно, на лезі були помітні кілька вищербин, та й саме лезо вже пішло хвилею.
– Це зрозуміло, – кивнув він, – а мені-то що робити? Молитися чи речі збирати? Я просто в перший раз, так би мовити …
– А-а-а … Ти про це, – плечі Смерті затряслися у беззвучному сміхові, – ні, я не за тобою. Мені просто косу потрібно підправити. Чи зможеш?
– Так я не помер? – непомітно обмацуючи себе, запитав коваль.
-Тобі видніше. Як ти себе почуваєш?
– Та наче нормально.
– Нудоти, запаморочення, болю нема?
– Н-н-ні, – прислухаючись до своїх внутрішніх відчуттів, невпевнено сказав коваль.
– В такому разі, тобі нема про що турбуватися, – відповіла Смерть і простягнула йому косу.
Взявши її в, моментально задерев’янілі руки, Василь почав оглядати її з різних сторін. Справ там було на півгодини, але усвідомлення того, хто буде сидіти за спиною і чекати закінчення роботи, автоматично подовжувало термін, як мінімум, на пару годин.
Переступаючи ватяними ногами, коваль підійшов до ковадла і взяв в руки молоток.
– Ти це … Сідай. В ногах правди нема ?! – вклавши в свій голос всю гостинність і доброзичливість ,яку тільки позбирав по закапелках душі, запропонував Василь.
Смерть кивнула і сіла на лавку, спершись спиною на стіну.
* * *
Робота добігала кінця.Направивши лезо, наскільки це було можливо, коваль, взявши в руку точило, подивився на свою гостю.
– Ти вже пробач мене за відвертість, але я просто не можу повірити в те, що тримаю в руках предмет, за допомогою якого було загнано у могилу стільки життів! Жодна зброя в світі не зможе зрівнятися з ним. Це воістину неймовірно.
Смерть, яка сиділа на лавці в невимушеній позі, і розглядала інтер’єр майстерні, якось помітно напружилася. Темний овал капюшона повільно повернувся в сторону коваля.
– Що ти сказав? – тихо промовила вона.
– Я сказав, що мені не віриться в те, що тримаю в руках зброю, яка …
– Зброя? Ти сказав зброю?
– Може я не так висловився, просто …
Василь не встиг договорити. Смерть, блискавичним рухом, схопившись з місця, через мить опинилася прямо перед лицем коваля. Краї капюшона злегка тремтять.
– Як ти думаєш, скількох людей я вбила? – прошипіла вона крізь зуби.
– Я … Я не знаю, – опустивши очі в підлогу, видавив із себе Василь.
– Відповідай! – Смерть схопила його за підборіддя і підняла голову вгору, – скількох?
– Н-не знаю …
– Скільки? – викрикнула вона прямо в обличчя коваля.
– Та звідки ж я знаю скільки їх було? – намагаючись відвести погляд, не своїм голосом з’їнчав коваль.
Смерть відпустила підборіддя і на кілька секунд замовкла. Потім, згорбившись, вона повернулася до лавки і, важко зітхнувши, сіла.
– Значить ти не знаєш, скільки їх було? – тихо промовила вона і, не дочекавшись відповіді, продовжила, – А що, якщо я скажу тобі, що я ніколи, чуєш? Ніколи не вбила жодної людини. Що ти на це скажеш?
– Але … А як же? …
– Я ніколи не вбивала людей. Навіщо мені це, якщо ви самі прекрасно справляєтеся з цією місією? Ви самі вбиваєте один одного. Ви! Ви можете вбити заради папірців, заради вашої злості і ненависті, ви навіть можете вбити просто так, заради розваги. А коли вам стає цього мало, ви влаштовуєте війни і вбиваєте один одного сотнями і тисячами. Вам просто це подобається. Ви залежні від чужої крові. І знаєш, що найнеприємніше у всьому цьому? Ви не можете собі в цьому зізнатися! Вам простіше звинуватити у всьому мене, – вона ненадовго замовкла, – Ти знаєш, якою я була раніше? Я була красивою дівчиною, я зустрічала душі людей з квітами і проводжала їх до того місця, де їм судилося бути. Я посміхалася їм і допомагала забути про те, що з ними сталося. Це було дуже давно … Подивися, що зі мною стало!
Останні слова вона викрикнула і, схопившись з лави, скинула з голови капюшон.
Перед очима Василя постало, посічене зморшками, обличчя глибокої старості. Рідке сиве волосся висіло поплутаними пасмами, куточки потрісканих губ були неприродно опущені вниз, оголюючи нижні зуби,що кривими трісками визирали з-під губи.
Але найстрашнішими були очі. Абсолютно вицвілі, пусті очі, що втупилися на коваля.
– Подивися в кого я перетворилася! А знаєш чому? – вона зробила крок в сторону Василя.
– Ні, – зіщулившись під її пильним поглядом, кивнув він головою.
– Звичайно не знаєш, – посміхнулася вона, – Це ви зробили мене такою! Я бачила як мати вбиває своїх дітей, я бачила як брат вбиває брата, я бачила як людина за один день може вбити сто, двісті, триста інших собі подібних! .. Я ридала, дивлячись на це, я вила від нерозуміння, від неможливості того, що відбувається, я кричала від жаху …
Очі Смерті заблищали.
– Я поміняла свою прекрасну сукню на цей чорний одяг, щоб на ньому не було видно крові людей, яких я проводжала. Я одягла капюшон, щоб люди не бачили моїх сліз. Я більше не дарую їм квіти. Ви перетворили мене в монстра. А потім звинуватили мене у всіх гріхах. Звичайно, це ж так просто … – вона дивилася на коваля уважним поглядом, – я проводжаю вас, я показую дорогу, я не вбиваю людей … Віддай мені мою косу, дурню!
Вирвавши з рук коваля свій інструмент, Смерть випрямилась і попрямувала до виходу з майстерні.
– Можна одне питання? – почулося ззаду.
– Ти хочеш запитати, навіщо мені тоді потрібна коса? – зупинившись біля відчинених дверей, але не обертаючись, запитала вона.
– Так.
– Дорога в рай … Вона вже давно заросла травою.
Автор: Олег Божик

«Від яйця-райця до ідеї Спасителя» Микола Чмихов

А яйце з-за пазухи випало та об камінець і розбилося!.. Як узяв же тут скот вернути з того яйця – і корови, і вівці, і кози!” Так в українській народній казці передано міф про розколоте світове золоте яйце, з якого з’явились Всесвіт та усе живе в ньому. Створений ще предками слов’ян, цей міф – лише один із сюжетів системи світогляду давніх індоєвропейців, які усвідомлювали цілісність і разом з тим – трагічне порушення гармонії буття. Звідси – прагнення до подолання розколу між силами світу й людини, що реалізується в ідеї Спасителя, характерній для більшості вищих релігій, особливо для християнства…

У книзі відтворено споконвічний пошук розв’язання питання про місце і роль людства у житті Всесвіту. Аналізуються особливості взаємовпливів суспільства й довкілля у давнину, формування найдавнішої системи світогляду та її вершини – космології. Автор пропонує оригінальні концепції визначення прабатьківщини індоєвропейців та їх складової частини – предків слов’ян, дає характеристику основних рис язичництва Русі. Дослідження базується на матеріалах археології, етнографії, міфології, філософських учень, астрономії. Для науковців, викладачів, студентів, усіх, хто цікавиться історією матеріальної та духовної культури.”

Замовити книгу можна тут:

https://intelektnacii.top/2019/09/24/pro-kovalia-i-smert/

Яка ваша реакція?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow